تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست؟

هدف شما از تمرینات بدنی چیست؟ می خواهید یک حجم عضلانی بسازید و یا اینکه قدرت ماهیچه های خود را افزایش دهید؟؟
اکثر خانم ها و آقایان ورزش بدنسازی و فیتنس را یکی میدانند و گاهی آنها را با هم اشتباه می گیرند و با انتخاب نادرست به آن هدفی که مد نظرشان است نمی رسند.
در کراس فیتنس به بررسی تعاریف دقیق این دو ورزش و تفاوت های موجود بین بدنسازی و فیتنس پرداخته ایم تا با آگاهی و انتخاب صحیح و خرید ابزار و وسایل مورد نیاز ، ورزش مناسب با شرایط فیزیکی و روحی خود را انتخاب کنید.

در نگاه اول بدنسازی و فیتنس یکسان به نظر می رسند،در صورتی که تفاوتهایی بین این دو وجود دارد. بدنسازی از سال 1960 شکل گرفت؛ زمانی که ورزشکاران بدنسازی شروع به استفاده از هورمون تستسترون برای رشد عضلات و ماهیچه های خود کردند. به هر حال در بدنسازی احتیاجی به استفاده از دارو نیست و مانند فیتنس می تواند به شکل طبیعی انجام شود.

مطالعه بیشتر:ارتباط کیفیت زندگی و سن فیتنس

تفاوت اصلی بین بدنسازی و فیتنسcrossfitness relaxing

یکی از اصلی ترین تفاوت های بین بدنسازی و فیتنس این است که در فیتنس نیازی به وزنه زدن های سنگین نیست. در صورتی که در بدنسازی اصولا با هل دادن و کشیدن وزنه های سنگین درگیر هستیم. با وزنه زدن ماهیچه ها سریع تر رشد می کنند و ورزشکاران قدرت بدنی بیشتری بدست می آورند. یک قانون کلی و عمومی وجود دارد که می گوید وزنه زدن ، نسبتا آسان ترین راه برای رسیدن به توده عضلانی است.
بدنسازان بیشتر به برآمدگی و برجستگی عضلات و قوی و قدرتمند دیده شدن بوسیله عضلات حجیم خود، علاقه دارند. در صورتی که فیتنس در جهت مخالف آن است.

حتما بخوانید:  صندلی ماساژ و اجزای آن

هدف اصلی در فیتنس، متناسب و خوش فرم بودن بدن است. و شما را به سمت یک زندگی فعال و سالم پیش می برد. فیتنس چیزی بیشتر از این نیست اما سوزاندن چربی و کالری اضافی هم در آن صورت می گیرد.
در بدنسازی مرحله ای به عنوان افزایش وزن وجود دارد؛ در صورتی که در فیتنس لزومی بر بدست آوردن توده عضلانی و حجیم شدن نیست.

تعریف فیتنس با توجه به جنسیت زن یا مرد بودن در جزئیات و تمرینات متفاوت است و فیتنس زنان در مقابل فیتنس مردان دارای تمرینات و روش های متفاوتی است.

فیتنس یعنی ” داشتن تناسب و زیبایی اندام”. به همین علت است که آقایان اکثرا به بدنسازی علاقه دارند و خانم ها تمایل زیادی به ورزش های فیتنس دارند.

فیتنس نیازی به تمرین روزانه ندارد

تفاوت مهم دیگر فیتنس و بدنسازی در مقدار فعالیت ورزشی است. یک جلسه بدنسازی ممکن است نزدیک به دو ساعت به طول انجامد ؛ در صورتی که یک جلسه فیتنس معمولا حدود 45 دقیقه زمان می برد. فیتنس بهترین روش برای خارج شدن از استرس در پایان یک روز گیج کننده و خسته کننده است.
بدنسازی معمولا به یک فعالیت ورزشی دائمی برای یک دوره 3 یا 4 بار در هفته به شکل ممتد نیاز دارد تا به نتیجه برسد اما در فیتنس به تلاش کمتر عضلات نیاز است .

حتما بخوانید:  ضرورت تمرین با وزنه برای زنان

اکثر بدنسازان پروتئین زیادی مصرف می کنند

تحقیقات نشان می دهد که بدنسازان پروتئین زیادی مصرف می کنند؛ به این علت که پروتئین اهمیت زیادی در ساختن عضلات و ماهیچه ها دارد و بسیاری از بدنسازان برای بدست آوردن حجم عضلانی از نوشیدنی های پروتئینی،ماهی و گوشت سفید در برنامه خود استفاده می کنند.crossfitness gym

اما در فیتنس داستان تغذیه متفاوت است. فیتنس اساسا به معنای ” متناسب بودن” است و نیازی به خوردن یک غذای خاص برای متناسب ماندن نیست. فیتنس بیشتر بر خوردن غذای سالم مانند سالاد ، سبزیجات و میوه  تکیه دارد. و بیشتر کسانی که فیتنس کار می کنند اینگونه به نظر می رسد که در حال کم کردن چربی هستند.

بدنسازان ماهیچه های خود را حجیم می کنند و فیتنس کاران به عضلات خود قدرت می بخشند

بدنسازان معمولا وزنه می زنند به جای اینکه به آن شکل بدهند. بدنسازی درباره حجیم کردن عضلات جلو بازو، پاها، سینه و پشت کمر است. در صورتی که در فیتنس توده عضلانی شکل نمی گیرد.

حتما بخوانید:  ۴ نشانه کم آبی در بدن

فیتنس در باره قوی کردن ماهیچه ها از طریق تمرینات ورزشی است و اصلا با وزنه زدن سر و کار ندارید و بر پایه تمریناتی است که در آن کشش عضلات و ماهیچه ها اهمیت دارد ؛اما نه هر عضله ای. در فیتنس با یک شکم عضله ای و پاهای فرم گرفته بدون چربی روبرو می شویم. در فیتنس عضلات قوی می شوند، اما نه آنقدر که بر حجم آن افزوده شود.
بدنسازی درباره رشد عضلات و افزایش حجم ماهیچه ها صحبت می کند؛اما فیتنس ماندن در یک تناسب بین لاغری و چاقی و فرم دهی به اندام است.

الان نسبت به تفاوتهای فیتنس و بدنسازی آگاهی پیدا کردید؛ حال با توجه به هدفی که دارید می توانید رشته مورد علاقه خود را انتخاب و با توجه به آن دستگاه ورزشی مورد نیاز خود را خریداری کنید. قبل از انتخاب حتما با کارشناسان کراس فیتنس تماس بگیرید.

با ما در اینستاگرام همراه شوید.

21 پاسخ
  1. کیمیا
    کیمیا گفته:

    سلام وزن من 85 کیلوعه وقدم160میخوام بدونم برای لاغری ورسیدن ب وزن ایده ال فیتنس بهتراست یابدنسازی

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      کیمیا جان حتما ابتدا به انجام تمرینات فیتنس بپردازید تا منجر به چربی سوزی شما بشود و کمک تمرینات قدرتی و بدنسازی رااضافه کنیدتا همراه با چربی سوزی فرم دهی عضلات شما انجام شود .البته اصلاح رژیم غذایی خودتون را هم جدی بگیرید.

      پاسخ
  2. مهدا
    مهدا گفته:

    سلام یه سوال من یه خانوم ۲۷ساله هستم و تقریبا ۱۰کیلو کاهش وزن دارم اگه بخوام وزنم بالا بره و در عین حال بدنم هم خوش فرم بشه کدوم یک از ورزشهارو انتخاب کنم بهتره؟ ممنون میشم پاسخ بدید

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      دوست عزیزم اولین کار اصلاح رژیم غذایی شما به سمت یک رژیم غذایی پر کالری اما سالم است. ورزش هایی مثل بادی پامپ رادر ابتدا توصیه می کنیم این ورزش به سرعت بدن شما را خوش فرم میکنه و باتکیه بر تمرینات با وزنه و هالتر به عضله سازی شما هم کمک می کنه.

      پاسخ
  3. arash
    arash گفته:

    سلام من ی سوال داشتم….چون یکم اضاف وزن دارم و میخوام هم از نظر قدرت و هم شکل ظاهری بدنم رو تمرین بدم باید کدوم رو بیشتر کار کنم؟؟؟
    ممنون بابت سایتتون

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      دوست عزیزم پیشنهاد اولیه تمام کارشناسان نسبت به اضافه وزن انجام تمرینات هوازی است و البته رعایت روش های مناسب و صحیح تغذیه است تا نتیجه دلخواه را بدست آورید. انجام 3 جلسه ورزش های فیتنس که تمام تمرینات هوازی ، قدرتی و انعطاف پذیری را شامل می شود برای شما مناسب است. اگر هم اضافه وزن بالایی ندارید روزی نیم ساعت دویدن یا پیاده روی سریع با دو یاسه جلسه شرکت در کلاس های ورزش های قدرتی و کار با وزنه نتیجه دلخواه را براتون به همراه داره.

      پاسخ
  4. fereshteh
    fereshteh گفته:

    سلام من قدم 170 و وزنم 53 میخاستم اگه امکانش وجود داشت یه سوال ازتون بپرسم.من دوس دارم هیکل خوشگلی داشته باشم مخصوصا پاها و بازو میشه لطفا راهنماییم کنین تا کدوم ورزش و انتخاب کنم تا به هیکلی که دوس دارم برسم.

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      فرشته ی عزیز به دنبال ورزش های قدرتی باشید که بسیار در فرم دهی اندام های شما موثر است. اگر به دنبال نتیجه ای سریع تر هستید من بادی پامپ، بای کامپت، cx works را به شما پیشنهاد می کنم. اما اگر با زمان مشکلی ندارید پیلاتس ، تی آر ایکس و بدنسازی میتونه براتون مفید باشه. تغذیه سالم هم فراموش نشه

      پاسخ
  5. mohammad
    mohammad گفته:

    سلام
    ممنون از مطالب زیباتون
    لطفا بنده رو در انتخاب فیتنس یا بدنسازی راهنمایی کنید. واقعا موندم چطور تمرین کنم.
    مرد 30 ساله
    قد: 175 وزن: 80 دورشکم: 85 گردن: 39 سینه: 110

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      آقایون از بدنسازی سریعتر از خانم ها نتیجه می گیرند. ابتدا از ورزش های هوازی برای کاهش اضافه وزن خود استفاده کنید و بعد به دنبال فرم دهی و ورزشهای قدرتی در بدنسازی باشید. تاثیر تغذیه مناسب و سالم را هم فراموش نکنید.

      پاسخ
  6. نیلو
    نیلو گفته:

    سلام.من 20 سالمه قدم 171 وزنم 62
    توی اینترنت که سرچ کردم متوجه شدم خانوما با بدنسازی عضله هاشون هجیم نمیشه به خاطر سطح هورمون هایی که دارن.من الان میخوام بدنم خوش فرم بشه.یه فرم ایده آل داشته باشه.خیلی جاها فیتنس کارنمیکنن.مجبور شدم بدنسازی برم.الان نظر شما چیه؟برای خانوما هم فیتنس و بدنسازی خیلی فرق داره؟یا با بدنسازی هم میتونم به این فرم ایده آل برسم؟

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      نیلو جان در صورت نداشتن اضافه وزن ورزش های بدنسازی و کار با وزنه بسیار به خوش فرم شدن اندام شما کمک می کنه و بسیار مناسبه براتون

      پاسخ
  7. mohadese
    mohadese گفته:

    سلام ممنون بابت سایتتون
    میخواستم بپرسم اگه فیتنس رو رها کنیم پاق میشیم؟
    چون من الان هیکلم خوبه و وزنم52میخوام ثابت نگه دارم
    ب نظرتون برن فیتنس یا نه

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      محدثه جان ورزش و تغذیه خوب همیشه بدن شما را ثابت و سالم نگه می داره . پس هیچ وقت آن را ترک نکنید. ورزش های گروهی که هم قدرتی و هم هوازی هست بسیار به تثبیت و فرم دهی بدن شما کمک می کنه( بادی پامپ ، تی آر ایکس ، شنا‌ و…)براتون مناسبه.

      پاسخ
  8. هستی
    هستی گفته:

    سلام من ۱۷۰ سانت قدمه و ۶۸کیلو وزن دارم چقدر باید کنم؟ایا ورزش کافیه یا باید رژیم هم بگیرم؟

    پاسخ
  9. ramin
    ramin گفته:

    سلام من یه پسر 18 ساله هستم بدنم لاغر و اصلا شکم ندارم ولی ران های بزرگی دارم باید چکار کنم؟؟؟برای لاغر کردن ران پام

    پاسخ
  10. امیر حسین رحمتی
    امیر حسین رحمتی گفته:

    سلام من قدم ۱.۹۲ هست و وزنم ۱۲۰ کیلو هست!چون امسال کنکور داشتم وزنم خیلی زیاد شده میخواستم بدونم برای کاهش وزن و رسیدن به اندام مناسب (نه حجیم و پف) فیتنس برم خوبه؟!در ضمن پسر هم هستم

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      امیر جان تغذیه سالم همراه با ورزش های گروه فیتنس برای کاهش وزن بسیار مناسب است. تاثیر پیاده روی و دویدن روزانه را هم فراموش نکنید. در تغذی خود حتما پنج وعده غذایی سالم را که شامل پروتئین، میوه و سبزیجات و البته آب فراوان است را فراموش نکنید. رژیم های عجیب غریب را فراموش کنید و یک روال عادی و البته سالم بدون هرگونه مواد مضر مثل نشاسته ها، برنج و چربی والبته نوشابه را از وعده های غذایی خود حذف کنید. ورزش و تغذیه در کنار هم به شما کمک می کند.

      پاسخ
  11. سجاد
    سجاد گفته:

    سلام
    من یه پسر 14 ساله هستم و اضافه وزن دارم . دوست دارم علاوه بر لاغر شدن هیکل خوش فرمی داشته باشم .به نظر شما کدوم ورزش بهتره ؟
    خیلی ممنون از سایتتون

    پاسخ
    • bahar
      bahar گفته:

      عزیزم شما باید گروه ورزش های فیتنس را که همراه با چربی سوزی بیشتر است را انتخاب کنید تا اضافه وزن شما کاهش یابد. با توجه به سن کمی که دارید هیچ چیز بهتر از ورزش های گروهی که انگیزه بیشتری را هم به همراه دارد برای شما مناسب نیست.

      پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *