چگونه وزن کودک خود را کنترل کنیم ؛قسمت(1)

قبل از اینکه در مورد وزن کودکتان نگران شوید،باید از طریق BMI یعنی شاخص جرمی بدن که قبلا در پست تفاوت فیتنس خانم ها و آقایان در موردش صحبت کردیم، بفهمید که کودکتان در کدام دسته قرار می گیرد : کمبود وزن دارد،نرمال است،اضافه وزن دارد و یا چاق است.

البته BMI در کودکان با بزرگسالان متفاوت است.BMI از طریق وزن و قد یک فرد اندازه گیری می شود. ولی BMI در کودکان منحصرا مربوط به سن و جنسیت آن ها است. اگر BMI بالای 85% و پایین 95% باشد، اضافه وزن محسوب می شود.چاقی هم برای BMI بالای 95% است و اما وزن نرمال،BMI پایین تر از 85% و بالاتر از 5% باید باشد، زیرا پایین تر از آن کمبود وزن محسوب می شود.

بعد از محاسبه ی BMI اگر پی بردید که وزن کودکتان نیاز به کنترل دارد باید دست به کار شوید.خیلی از والدین نمی دانند که از کجا باید برای کم کردن وزن کودکشان شروع کنند ولی جواب خیلی ساده است، و آن عادت های غذایی کودکتان و توجه به هرم غذایی است. با وارد کردن تغییرات به ظاهر کوچک در عادت های غذایی خانوادتان می توانید به راحتی وزن کودکتان را کنترل کنید.

حتما بخوانید:  بهترین مکمل ها برای ریکاوری بدن

مطالعه بیشتر: چند باور غلط در مورد تغذیه

این هم چند عادت غذایی سالم:

  1. از سبزیجات و میوه های بسیار استفاده کنید.
  2. شیر کم چرب یا بی چربی مصرف کنید.crossfitness eathing healthy
  3. برای تامین پروتئین از گوشت بدون چربی،مرغ،ماهی و عدس و لوبیا استفاده کنید.
  4. بشقاب غذا را پُر پُر نکنید.
  5. استفاده از محصولات شیرین و شکری را به حداقل برسانید.

 البته یکی از کار های مهمی که والدین می توانند انجام بدهند، این است که کاری کنند که کالریی که کودکشان در طول روز دریافت می کند با کالریی که مصرف می کند متناسب باشد.به این منظور کودک باید فعالیت مورد نیاز را داشته باشد.

نکته ای دیگر که در وزن کودک تاثیر می گذارد ژن اوست.وراثت در وزن و اندام یک شخص نقش مهمی دارد.در واقع نسل های مختلف،گروه های مختلف و ملیت های مختلف هر کدام چربی را به گونه ای خاص در بدنشان ذخیره می کنند یعنی محل ذخیره ی چربی در بدن هر یک متفاوت است ،مثلا چربی در بدن ما ایرانی ها بیشتر در ناحیه ی شکم و ران ها انباشته می شود.البته استخوان بندی هم نقش مهمی در اندام یک فرد دارد.اما ژن تقدیر را شکل نمی دهد و می توانید کودک خود را با داشتن تغذیه ی سالم و فعالیت روزانه به وزن مناسب برسانید و در همان وزن نگه دارید.

حتما بخوانید:  چرا باید کوکان ورزش کنند؟

با ما در اینستاگرام همراه شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *