crossfitness exercise men

بهترین زمان برای ورزش در ماه مبارک رمضان

همانطور که بارها گفته شده است ورزش و روزه هیچ منافاتی با هم ندارند و تنها با یک برنامه صحیح و ساده می توانید روزه بگیرید، ورزش کنید و سالم و شاداب بمانید. شرایط خاص ماه رمضان ایجاب می کند که بدانیم با توجه به شرایط چه زمانی از روز را به ورزش اختصاص دهیم. با کراس فیتنس راجع به ورزش در ماه رمضان صحبت کردیم .در این مقاله خواهید دانست که چه زمانی ورزش کنید و چگونه غذا بخورید تا این ماه مبارک را به راحتی پشت سر بگذارید.

چه وقت از روز در ماه رمضان ورزش کنیم؟

بارها گفته شده که در ماه رمضان بهترین زمان برای ورزش کردن بعد از افطار و تا هنگام سحر است. این موضوع صحیح است اما به خاطر داشته باشید که شما همانقدر که نیاز به غذا و فعالیت فیزیکی و بدنی دارید به خواب و استراحت کافی نیز نیازمندید. پیشنهاد ما در کراس فیتنس برای شما این است که زمان ورزش خود را در ماه رمضان به ۹۰ دقیقه قبل از غروب آفتاب (افطار) موکول کنید.

ورزش و روزه شما نباید به بدنتان آسیب وارد کند ؛چون شما پس از هر جلسه ورزش سبک ،  قادر نیستید که دوباره گلیکوژن ذخیره بدن را که طی فعالیت بدنی سوخته است، بازسازی کنید؛ در نتیجه با نشانه هایی چون حالت تهوع و سرگیجه مواجه می شوید. پس زمان قبل از افطار بهترین زمان برای ورزش است زیرا بعد از آن به زودی افطار می کنید و انرژی و گلیکوژن از دست رفته بدنتان جایگزین می شود.

*بلافاصله بعد از احساس سرگیجه و حالت تهوع باید به ورزش خود خاتمه دهید.

کارشناسان ما در کراس فیتنس رعایت و  توجه به نکات زیر را هنگام ورزش در ماه رمضان به شما توصیه می کنند:

  1. زمان خواب و بیداری خود را تنظیم کنید.
  2. در طول روز به چرت زدن های کوتاه توجه کنید؛ چون در ماه رمضان بدن شما خستگی بیشتری را تجربه می کند.
  3. در محل کار با رئیس خود هماهنگ کنید و یک ساعت زودتر محل کار خود را ترک کنید. این کار به شما اجازه می دهد که قبل از باز کردن روزه خود در زمان افطار، زمانی هم برای ورزش کردن داشته باشید.
  4. تمرینات متناوب مثل فوتبال، شنا و… بعد از غروب آفتاب و  نماز شب راه بسیار خوبی برای حفظ فعالیت بدنی و تناسب اندام شماست.
  5. از ورزش ها و تمرینات شدید سرعتی، استقامتی و … باید اجتناب کنید.
  6. ورزشهای هوازی بسیار مفید هستند. استفاده از تردمیل یا دوچرخه ثابت در خانه در شرایطی که ماه رمضان امسال مصادف با گرمای تابستان نیز میباشد ؛بهترین راه برای رسیدن به هدف شما و دنبال کردن ورزشهای منظم روزانه درخنکای منزل یا محل کارتان و حتی تمام فصول سال است.

دستورالعمل های تغذیه در ماه رمضان

ورزش و روزه در ماه رمضان مانند پرداخت مالیات برای بدنتان است تا سالم تر بمانید. crosfitness iftar healthپس سعی کنید دستورالعمل های غذایی زیر را در طول ماه رمضان رعایت کنید:

  1. سعی کنید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود ۶ تا ۱۰ گرم کربو هیدرات مصرف کنید. کربوهیدراتها را در میوه هایی چون موز و انجیر به وفور وجود دارد. کار کربوهیدراتها این است که حجم کمی دارند اما میزان سیری را افزایش میدهند.
  2. به ازای هر کیلو از وزن خود ۱/۲ گرم پروتئین مصرف کنید.
  3. مصرف چربی شما در این ماه باید ۲۰ تا ۳۰ درصد انرژی کل بدنتان باشد.
  4. آب بنوشید. آب بنوشید و باز هم آب بنوشید. اهمیت نوشیدن مایعات مخصوصا در گرمای ماه رمضان امسال را فراموش نکنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آب نوشیده اید تا کمبود آب بدنتان جبران شود.
  5. هیدرات مورد نیاز بدن شما در طول شب با نوشیدن یک بطری آب پس از غروب آفتاب و افطار جبران می شود. از نوشیدنی هایی مثل چای، آب پرتقال و آب لیمو به وفور استفاده کنید.
  6. غذاهای کم حجم و انرژی زا مانند: شیر، خرما و عسل در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  7. هر سه وعده غذایی افطار، شام و سحری را در برنامه خود داشته باشید اما از غذاهای کم حجم و پر انرژی مخصوصا میوه و سبزیجات استفاده کنید.

ورزش و روزه در ماه مبارک رمضان با رعایت اصول ساده و صحیح می تواند لذت بخش ترین و مفید ترین حرکت برای سلامت جسم و روح شما باشد . وبا رعایت اصول و راهکارهای ساده می توانید این ماه مبارک و پر خیر و برکت را با سلامت کامل و حفظ تناسب اندام خود سپری کنید .

اگر مقاله ما برایتان سودمند بوده است، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.