crossfitness men women

تفاوت فیتنس خانم ها و آقایان

اگر با کراس فیتنس همراه بوده باشید حتما خوانده اید که از تفاوت بدنسازی و فیتنس و تعریف هریک به شکل مجزا صحبت کردیم. و گفتیم مردان به علت شرایط خاص فیزیکی بیشتر تمایل به بدنسازی دارند و رشته های مختلف فیتنس مانند یوگا، ایروبیک و پیلاتس نیز بیشتر مناسب و مورد توجه زنان است.
حالا بیاید ببینیم اساسا چرا فیتنس و روند انجام آن برای زنان و مردان متفاوت است. چون همانطور که می دونید خانمها هم میتوانند مانند آقایان بدنی متناسب داشته باشند اما آن میزان از فیتنس زنان با مردان  هیچ گاه مساوی نخواهد بود. چون نه تنها زنان و مردان میزان متفاوتی از هورمون ها را دارند بلکه میزان ماهیچه ها و چربی در بدن آنها بسیار با یکدیگر متفاوت است. پس هریک از ما باید ابتدا با شناخت دقیق از این تفاوت ها میتوانیم هدف گذاری درست و صحیحی برای فیتنس خود داشته باشیم و باید با توجه به جنسیت،وزن و اهدافتان ورزش کنید.

تفاوت فیتنس زنان و مردان از کجا شروع می  شود؟

هورمون

مردها میزان بیشتری ازهورمون تستسترون را در بدن خود دارند و زن ها میزان بیشتری ازهورمون استروژن.
تستوسترون هورمونی است که به عضلانی شدن بافتها و ماهیچه ها می کند ، در حالیکه استروژن به سمت افزایش سلولهای چربی همراه با دیگر شاخصه های جنسیتی زن پیش میرود. خانم ها در فیتنس زمان سخت تری برای عضله ای کردن ماهیچه های خود پیش رو دارند و آن هم بخاطر میزان کم تستوسترون است.

کاهش وزن:

موثرترین راه برای سوزاندن چربی و کاهش وزن چیست؟
هرچه عضلات بیشتری داشته باشید روزانه کالری بیشتری میسوزانید و متابولیسم بدن سریع تر خواهد شد. اینکه مردها در مقایسه با خانم ها راحت تر عضله های بزرگ و فعال میسازند،میتواند دلیل بر این باشد که آقایان برای کم کردن وزنشان و رسیدن به فیتنس نیاز به تلاش کمتری دارند.

همان میزان تمرین مردان به ندرت در زنان نتیجه ای مشابه میدهد.

انعطاف پذیری

 زنان در انعطاف پذیری حرف اول را میزنند.خانم ها به طور طبیعی به دلیل داشتن استخوانهای کوتاهتر از مردها انعطاف پذیرترند.بدن زن ها تمایل بیشتری برای پر شدن دارد و استخوان های ناحیه ی لگن آنان نسبت به آقایان انعطاف پذیرتر است.crossiftness fit men and women

حجم عضلانی

مردها بطور طبیعی نسبت به زنها حجم بیشتری از عضله را دارا هستند و این دلیلی جز میزان بالای تستوسترون موجود در بدن مردان ندارد. اگر شاخص حجمی بدن یک مرد که اندامی متوسط دارد با زنی در همان وزن مقایسه کنیم شاخص حجمی مرد کمتر خواهد بود.

شاخص حجمی بدن

شاخص حجمی بدن نشانگر نسبت چربی به تمام وزن بدن است. بدن یک زن تمایل بیشتری به داشتن شاخص حجمی دارد. ولی یک شاخص حجمی سالم برای زن ها تقریبا ۱۵% بیشتر از مردهاست.این به این دلیل است که چربی بدن زن ها برای عملکرد زاد و ولد سالم، نقش اساسی و مهمی دارد.
این به چه معناست؟
از بررسی این تفاوت ها این نتیجه حاصل می شود که مردها روند نسبتا آسانتری برای تناسب اندام و چربی سوزی نسبت به زنان طی میکنند.آقایان عضله ها را راحت تر میسازند که آن هم باعث میشه راحت تر چربی بسوزانند و به اندامی متناسب برسند.
همچنین مردها قدرت بیشتری از زنها دارند و فشار بیشتر را سریعتر میتوانند تحمل کنند.این به این معنا نیست که زنان نمیتوانند بدن فیت و رو فرم داشته باشند، بلکه به این معناست که خانم ها احتیاج به برنامه دقیق و طولانی مدتی برای اهداف فیتنس یا بدنسازی خود دارند خود دارند. این برنامه فیتنس باید با قدرت بدنیشان متناسب باشد و هرگز به فکر رقابت با یک رقیب مرد در فیتنس و یا حتی بدنسازی نباشند.

اگر این پست برایتان مفید بوده است آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.