weight-lifting

زمان مناسب برای افزایش وزنه ی دستگاه ها یا دمبل

اگر بلند کردن وزنه های سنگین موجب می شود که در طول تمرین احساس ترس داشته باشید (‌مخصوصا خانم ها) ، این یک اشتباه است. چون شما باید در طول تمرینات خود پیشرفت طبیعی داشته باشید.

در حالی که شاید مردم در طول ماه ها وزنه سنگین بزنند اما چون بدن خود را به چالش نمی کشند تاثیری در ساختار آنها ندارد.افزایش وزنه به شرطی خوب است که شما تمرینات قدرتی با وزنه به شکل منظم و متناوب داشته باشید. چون در صورتی که عادت به این نوع تمرینات داشته باشید بدنتان در برابر افزایش وزنه ها اکنش نشان می دهد.

هر فردی دارای سطح خاصی از قدرت بدنی در هنگام آغاز کار خود است. برای قوی تر شدن باید به طور منظم این وزنه ها افزایش یابد تا با رشد عضلات انطباق پیدا کند.

با افزایش وزنه ماهیچه ها نیز قدرتمند شده و برای زدن وزنه های بیشتر آمادگی بیشتری پیدا خواهند کرد.

برای بدست آوردن وزن بیشتر از طریق ورزش باید به نکات زیر توجه کنید:

یاد بگیرید که چه زمانی برای افزایش وزن شما مناسب است

زمانی که شما یک ست را با تکرار های منظم و مشخصی برای مدت معین انجام می دهید، مثلا یک تمرین را برای ۳ ست با ۱۲ تکرار انجام می دهید بعد از مدتی این تمرینات برای شما آسان می شود و سختی خاصی را ماهیچه ها تحمل نمی کنند. اینجا زمانی است که بدن آمادگی افزایش وزنه را دارد.

اما اگر شما ست آخر را با سختی انجام می دهید به این معنی است که بدنتان هنوز آمادگی افزایش وزن را ندارد.

شاخص دیگر بستگی به سرعت تمرینات دارد و اینکه  که بعد از پایان هر ست شما چه احساسی دارید.اگر با پایان ست آخر احساس خستگی داشتید به معنی این است که هنوز نباید وزنه خود را افزایش دهید. در غیر این صورت اگر که سرعت انجام کار شما بالا و بدن احساس درد در ماهیچه ها بود یعنی زمان افزودن وزنه ها رسیده است.

چه مقدار وزنه باید اضافه کنید؟

حال که زمان افزودن وزنه ها شده است، از کجا می دانید که چه مقدار وزنه اضافه کنید؟

نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که باید افزایش وزنه کم کم صورت گیرد. اگر شما از وزنه های آزاد مثل دمبل استفاده می کنید روش کار شما بسیار ساده می شود. معمولا وزنه های آزاد به مقدار یک کیلو در هر دمبل افزایش وزن دارند که تغییر آنها پس از پایان ست آخر و احساس نیاز به افزایش وزن باید انجام گیرد.

به عنوان یک قانون به خاطر داشته باشید که متخصصان فیتنس بر این باورند که هر افزایش وزنی باید به مقدار ۱۰ ٪ باشد.  یعنی آخرین وزنی که زده اید می توانید ۱۰ ٪ به آن اضافه کنید.