crossfitness metabolism

متابولیسم چیست؟

افرادی که دچار چاقی هستند و یا به راحتی در معرض افزایش وزن قرار می گیرند ، اغلب روند سوخت و ساز آرام بدنشان را در این امر مقصر می دانند، زیرا کالری ها را به سرعت مصرف نمی کند. اما پیش از اینکه سوخت و ساز بدنتان را در این امر دخیل کنید، باید دقیقاً با آن آشنایی پیدا کنید و بدانید که چه چیزهایی متابولیسم بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهند و چگونه می توانید مقدار آن را افزایش دهید.
بیشتر مردم وقتی که در مورد متابولیسم بدن صحبت می کنند ، اشاره به سرعت مصرف انرژی در بدن می کنند که این انرژی به شکل کالری موجود در غذای مصرفی فراهم می شود. دو نوع اصلی از سوخت و ساز(متابولیسم) در بدن عبارتند از :

  1. سرعت متابولیسم اصلی
  2. سرعت متابولیسم در حالت استراحت

سرعت سوخت و ساز اصلی (BMR)

بدن شما برای حفظ بقای خود نیاز به انرژی دارد . هر زمان که قلب شما ضربان دارد و تنفس می کنید ، در حال مصرف انرژی هستید. BMR حداقل سطح انرژی مورد نیاز برای پایداری عملکردهای ضروری بدن در حال بیداری همچون تنفس و فعالیت مغزی می باشد، که شامل انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت فیزیکی نمی باشد.
میزان کالری مورد نیاز برای سوخت و ساز اصلی بدن ، بسته به جنس ، سن ، اندازه بدن توده عضلانی و هورمونها متفاوت است.
افراد جوان به دلیل افزایش فعالیت سلولها در نتیجه تقسیم سلولی نسبت به افراد مسن ، سوخت وساز بالاتری دارند . علاوه بر این ، مردها به دلیل دارا بودن میزان بالاتری از بافتهای عضلانی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به زنان ، BMR سریعتری دارند.

سرعت سوخت و ساز بدن در حالت استراحت(RMR)

این نوع سوخت و ساز هم شبیه به BMR می باشد، اما زمان این سوخت و ساز (متابولیسم) هنگامی است که بدن شما در حالت استراحت است.
RMR روزانه به میزان ۵۰ تا ۷۵ درصد از مصرف انرژی شما را تشکیل می دهد و رابطه مستقیم با اندازه و سطح بدن دارد، بنابراین افراد بلند قد و سنگین وزن تر نسبت به افراد قد کوتاه و لاغرتر میزان RMR بالاتری دارند. به علاوه افرادی که دارای عضلات بیشتری هستند ، RMR بالاتری خواهند داشت زیرا عضله در مقایسه با چربی میزان کالری بیشتری را مصرف می کند.

تاثیر فعالیت فیزیکی

فعالیت فیزیکی مثل ورزش اثر عمده ای بر روی میزان کلی سوخت و ساز بدن شما دارد و مقدار آن را در هنگام فعالیت و همچنین بعد از آن افزایش می دهد. تحقیقات اثبات می کند که در هنگام ورزش شدید ، سرعت متابولیسم بدن به میزان ۱۰ برابر حالت استراحت افزایش پیدا می کند. برای انجام فعالیت فیزیکی حدود ۱۵ تا ۳۰ از کالری روزانه خود را مصرف می کنید که این میزان بستگی به شدت و مدت انجام فعالیت دارد.
مصرف انرژی ماهیچه ها، تقریباً %۲۰ از مصرف کلی انرژی را در زمان استراحت به خود اختصاص می دهد، اما طی فعالیت های شدید جسمی، میزان انرژی مصرفی ماهیچه ها تا ۵۰ برابر می شود .

زمینه ژنتیکی متابولیسم بدن شما تا حدودی از روی ژن هایتان تعیین می شود ، میزان چربی بدن سلول های چربی کند هستند و به نسبت سایر بافت ها و اندام های بدن، میزان کمتری انرژی می سوزانند . عدم تعادل هورمونی بر روی کند یا تند بودن متابولیسم بدن تاثیرگذار است وکمبودهای غذایی، برای مثال رژیم های غذایی که ید آنها کم باشد، عملکرد تیروئید را پایین آورده که در نتیجه متابولیسم را نیز کند میکند .