crossfitness ramadan excecise

نکاتی درباره ورزش و تغذیه سالم در ماه رمضان

کارشناسان بهداشتی معتقدند که رژیم غذایی و برنامه ورزشی در ماه رمضان از همیشه مهم تر است. برای داشتن تناسب اندام خوب ۳۰ درصد ورزش و ۷۰ درصد تغذیه تاثیر گذار است. در نتیجه گاهی تنها به این دلیل که ممکن است عضلات تغذیه و پروتئین کافی بدست نیاورند، ورزش شما نیز در ماه رمضان قربانی تغذیه شما می شود. در ماه رمضان رعایت عادات ورزشی و تغذیه بسیار سخت می شود؛ اما تغذیه و ورزش هوشمندانه باعث می شود که شما بهترین خود را انجام دهید.

  1. از خوردن یک وعده غذایی بزرگ پرهیز کنید. شما باید به بدنتان اجازه سوخت و ساز دهید و دستگاه گوارش خود را فعال کنید و گروه های غذایی خود را گسترش دهید.
  2. کسانی که بعد از افطار ورزش می کنند باید هنگامی که روزه خود را باز می کنند ،کربوهیدرات و مواد قندی مصرف کنند تا انرژی خود را دوباره بدست بیاورند.
  3. بعد از ورزش حتما از پروتئین های بدون چربی مثل ماهی سفید استفاده کنید. برای مواد غذایی خود جایگزین مناسب پیدا کنید. مثلا روغن نارگیل را جایگزین روغن آفتاب گردان کنید و از غذاهای ارگانیک استفاده کنید.
  4. ماه رمضان بهترین فرصت برای سم زدایی و  بهبود عادات غذایی است.
  5. خوردن ترکیبی از کربوهیدرات و غلات کامل با پروتئین بدون چربی هنگام سحر گرسنگی شما را به تاخیر می اندازد. وعده های غذایی افطار باید تنها از یک کربوهیدرات و غذاهای غنی از پروتئین باشد. البته سن افراد و سابقه پزشکی  آنان و وضعیت فیزیکی بدن بسیار اهمیت دارد.
  6. سعی کنید قبل از سحر و یا بعد از افطار ورزش سنگین انجام دهید. اما ورزش های سبک مثل پیاده روی قبل از افطار مناسب است.
  7. در ماه رمضان بدن آب زیادی را از دست می دهد؛ مخصوصا در تابستان. کمبود آب بدن را در فاصله بین افطار تا سحر جبران کنید.
  8. کسانی که در ماه رمضان روزه می گیرند دو نوع هستند. مردمی که دارای تناسب اندام هستند و در این روزها به دنبال حفظ تناسب اندام خود هستند و بعد از افطار ؛ روال همیشگی خود را ادامه می دهند و گروه دیگر که از ماه رمضان برای کاهش وزن خود استفاده می کنند و می خواهند کالری بیشتری بسوزانند این افراد باید برای ۴۵ دقیقه بعد از افطار ورزش های کاردیو انجام دهند.