crossfitness-Food Pyramid 3

هرم غذایی

هرم غذایی برای آسان کردن تغذیه ی سالم طراحی شده است. تغذیه ی سالم یعنی مصرف میزان صحیح مواد مغذی (پروتئین-چربی-کربوهیدرات-ویتامین و مواد معدنی) که به شما کمک می کنند تا سالم بمانید. غذاهایی که مواد مغذی یکسانی دارند در یک ردیف از هرم غذایی قرار گرفته اند.

استفاده از هرم غذایی به عنوان راهنما، به شما کمک می کند تا مواد غذایی را که در محدوده ی کالری مورد نظرتان هستند استفاده کنید. تحقیقات نشان می دهند که اکثر ما کالری بیش از اندازه را از غذاهایی که پر از چربی، شکر و نمک هستند، دریافت می کنیم. این غذاها در رأس بالایی هرم قرار دارند و میزان کمی از ویتامین ها و مواد معدنی را که بدنتان نیاز دارد را فراهم می کنند. پس به طور خلاصه تغذیه ی سالم بصورت زیر است :

  1. مقدار زیادی نان، برنج، سیب زمینی و مواد سبوس دار
  2. مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  3. مقداری شیر، پنیر و ماست
  4. مقداری گوشت، حبوبات، آجیل، مرغ و تخم مرغ
  5. مقدار کمی چربی و روغن
  6. مقدار بسیار کمی غذاهایی که به میزان بالایی چربی و نمک و شکر دارند که البته این ها اصلأ مصرف نشوند بهتر است.

 اما برای ورزشکارانی که در هفته بیشتر از ۵ ساعت ورزش می کنند هرم غذایی طبق هرم انجمن غذایی سوییس تغییر می کند و به صورت زیر است :

  1. مقدار زیادی آب در حدود ۱ تا ۲ لیتر در روز. آب معدنی یا آب میوه و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای سبز هم باید به میزان معینی مصرف شوند.
  2. سه وعده سبزیجات و دو وعده میوه باید در روز بخورید.
  3. مواد غذایی سبوس دار را  سه وعده در روز بخورید.
  4. یک وعده ی غذایی باید شامل گوشت، ماهی، مرغ یا پنیر باشد.
  5. در یک وعده ی غذایی از روغن های گیاهی استفاده کنید.
  6. نوشابه ها، شکرها و نمک ها را هم کنار بگذارید یا به حداقل برسانید.

اگر این پست برایتان مفید بوده است، آن را با دوستان ورزشکار خود به اشتراک بگذارید.