crossfitness happy Ramadan

ورزش در ماه رمضان

اکثر مردم از ورزش کردن در ماه رمضان عصبی و خسته می شوند و آن را مضر میدانند. این سوال برای هم ورزشکاران معمولی و هم حرفه ای وجود دارد که آیا ورزش خود را در طول ماه رمضان قطع کنند یا به آن ادامه دهند؟ با همان کیفیت و شدت به ورزش خود در ماه رمضان بپردازند یا مقدار آن را تغییر دهند؟ و سوالاتی که راجع به مقدار آب و نوشیدنی مصرفی در ماه مبارک و تغذیه مناسب می شود ، کارشناسان کراس فیتنس را بر این داشت که به این سوالات شما پاسخ دهد.

اهمیت ورزش در طول ماه رمضان

کارشناسان معتقدند که روزه گرفتن به مدت ۳۰ روز بدون هیچ ورزش و فعالیت بدنی می تواند  از نظر قدرت بدنی و تناسب اندام نتیجه نزولی داشته باشد. کسانی که حداقل به مدت ۳ روز در هفته از ۱۱ ماه سال را ورزش کرده اند، با حذف ورزش در طول ماه رمضان اغلب با ناسازگاری های قلبی و عروقی و مقاومتی مواجه می شوند. حفظ ورزش منظم در ماه رمضان بسیار ضروری است؛ چرا که اگر به مدت یک ماه ورزش خود را متوقف کنید، برابر است با از دست دادن ۴ ماه ورزش مداوم.

“کراس فیتنس” یک ترفندی به شما پیشنهاد می کند؛ ” برنامه جاری خود را حفظ کنید اما از تشدید و تکرار و افزایش تمرینات ورزشی خود دوری کنید.”

بسیاری از مسلمانان ورزشکار، ورزش کردن در طول ماه رمضان را سخت و طاقت فرسا می دانند؛ در صورتی که به خاطر بسپارید که رمضان ماه صبر ، استقامت ، فداکاری و آمادگی ذهنی و جسمی است.

 در ماه رمضان با احتیاط بیشتری ورزش کنند

در این میان چند استثنا هم وجود دارد. اگر از آن دسته از کسانی هستید که از یک بیماری مزمن، آسیب یا عارضه خاصی رنج می برید توصیه می شود که با احتیاط فراوان ورزش کنید.

  1.  به بیماران دیابت نوع۱ توصیه می کنیم که به هیچ وجه ورزش نکنند. چون در ماه مبارک ممکن است سطح قند خون خود را تغییر دهند و از کنترل خارج کنند.
  2. مبتلایان به دیابت نوع ۲ همچنان میتوانند به ورزش خود در سطح و شدتی پایین تر از ماه های دیگر سال، آن هم با تکیه و تاکید بر ورزشهای هوازی ادامه دهند. از این رو استفاده از دوچرخه ثابت و تردمیل(دوثابت) و الپتیکال (اسکی فضایی)  که انواع متفاوت آن را در محصولات کراس فیتنس می توانید بیابید؛و یا اگر وقت و فرصت دارید پیاده روی آرام و شنای سبک مخصوصا در تابستان را به شما پیشنهاد می کنیم.
  3. اگر از فشار خون بالا رنج می برید ، می توانید به ورزش خود ادامه دهید اما با شدت کم و یا حداکثر ۷۵ درصد ضربان قلب خود. برای مثال ضربان قلب یک پیرزن۶۰ ساله، ۱۶۰ ضربه در یک دقیقه خواهد بود و ۷۵ درصد از آن برابر با ۱۲۰ ضربه در یک دقیقه خواهد بود. پس این فرد در ماه رمضان با  فشار خون بالا نباید ورزشی کند که ضربان قلب او را از ۱۲۰ ضربه بالاتر ببرد.البته این حداکثر ضربان قلب به عواملی چون سن، جنسیت و عوامل سلامت فرد هم بستگی دارد و متفاوت است.
  4. اگر شما در دوره بهبود یک جراحت یا هرگونه عوارض دیگر هستید، در هنگام روزه گرفتن باید با شدت کم حداکثر برای ۳۰ دقیقه ورزش کنید. چون استفاده بیشتر بدن از انرژی شما ممکن است موجب درد و فشار به جراحت شما شود.
  5. افراد مبتلا به بیماریهای مزمن و پیچیده ممکن است به علت روزه گرفتن در مصرف داروهایشان اختلال ایجاد شود و اغلب مدیریت سطح قند خون و کلسترول و فشار خون آنها را با مشکل مواجه می کند. این افراد برای حفظ سلامت خود و ورزش باید با پزشک خود مشورت کنند.

برای تضمین سلامت خود و حفظ تناسب اندام و مدیریت ورزش و برنامه غذایی خود باید بدانید که چه زمانی برای ورزش در ماه رمضان مناسب تر است و چه تغذیه ای انرژی شما را در طول روز تامین می کند. در کراس فیتنس به سوالات شما پاسخ داده ایم.

*اگر مطالب ما برای شما سودمند و مفید بوده است آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.