crossfitness-pegnant-health

چرا ورزش در دوران بارداری مفید است؟

حفظ و انجام ورزش منظم روزانه در دوران بارداری به سلامت جسمی و روحی مادر کمک شایانی می کند. تمرینات ورزشی در این دوران استقامت بدن را افزایش می دهد و موجب کاهش ناراحتی های شایع این دوران مانند کمردرد و خستگی های مفرط می شود. شواهد نشان می دهد ورزش و تمرینات فیزیکی از دیابت دوران بارداری جلوگیری می کند ، موجب کاهش استرس می شود و استقامت مورد نیاز برای زایمان را به وجود می آورد.

اگر قبل از بارداری به طور منظم ورزش می کردید، می توانید همان ورزش ها را  به شکل معتدل ادامه دهید. نیازی نیست همان ورزش ها را انجام دهید؛ به جای آن ، هر آنچه نسبت به شرایط بارداریتان ، برایتان راحت تر است انجام دهید. معمولا ورزشهای هوازی سبک در این دوران پیشنهاد می شود.

اگر هم از آن دسته از بانوانی هستید که قبل از دوران حاملگی ورزش نمی کردید، به راحتی می توانید زیر نظر پزشک مشاور خود ورزش های سبک را آغاز کنید. پیاده روی بهترین تمرینی است که برای شروع پیشنهاد می شود. ۳۰ دقیقه ورزش در هر روز یا بیشتر اما نه در تمام طول هفته ، برای کسانی که دچار مسمومیت حاملگی یا عارضه خاصی نیستند ، پیشنهاد می شود.

اگر دچار مشکلات پزشکی مثل دیابت، نارسایی قلبی و آسم هستید؛ ورزش در این دوران پیشنهاد نمی شود. همچنین ورزش در افرادی که حاملگی آنها شرایط خاصی دارد، می تواند خطرناک باشد؛مواردی مثل لکه بینی و خون ریزی،ضعیف بودن رحم،پائین قرار گرفتن جفت و تجربه زایمان زودرس از مواردی است که قبل از ورزش حتما باید با پزشک متخصص مشورت کرد که یا از ورزش صرف نظر کنید و یا تمرینات مخصوص و منطبق با شرایط خاص بارداری و پرونده پزشکی تان ، به شما آموزش داده شود.

چه ورزش هایی در دوران بارداری مفید است؟

انجام اکثر ورزش ها در دوران بارداری ، اگر در طول انجام آن احتیاط را  رعایت کنید و بیش از اندازه آن را انجام ندهید، بلامانع است.اما بیشتر ورزشهایی که در این دوران پیشنهاد می شود عبارتند از : شنا، تمرینات هوازی سبک (یوگا و پیلاتس)، استفاده از دستگاه های باشگاهی مانند دوچرخه ثابت، دو ثابت(تردمیل) و اسکی فضایی.

این ورزش ها دارای احتمال ریسک کمتر برای مادر و جنین است و فواید آن کل اندام های بدن را در بر می گیرد و تا زمان زایمان می توانند ادامه داشته باشد.تنیس و راکت هم از ورزش های کم خطر است؛ اما با تغییر شرایط بارداری در ماه های مختلف به علت تحرک زیاد می تواند ضرر داشته باشد. پیاده روی سریع هم می تواند در تمام طول دوران بارداری انجام شود؛مخصوصا اگر از جمله کسانی بودید که قبل از بارداری به آن می پرداخته اید.

تمام این تمرینات زیر نظر پزشک مشاور و با تغذیه مناسب در دوران بارداری و با در نظر گرفتن شرایط خاص نوزاد و مادر  تا بعد از زایمان هم می تواند ادامه داشته باشد. اما همیشه در نظر داشته باشید که برای داشتن نوزاد سالم باید تغذیه مناسب و مفید خود را قبل و بعد از زایمان رعایت کنید.