cardio-vs-weight-training-featured1

چه نوع ورزشی برایمان مفید است؛ هوازی یا قدرتی ؟

یک سوال مشترک از تمام مربیان پرسیده می شود و آن این است که من در حال انجام ورزش های هوازی مثل تردمیل و دوچرخه ثابت هستم، ایا انجام ورزش های قدرتی هم لازم است، در مقابل وزنه برداران و ورزشکاران ورزشهای قدرتی هستند که می توانند انواع ورزش های هوازی را انجام دهند.
جوابی که به این سوال می توان داد این است که همه چیز بستگی به اهداف شما دارد. شما باید ببینید که برای برنامه های ورزشی خود چه هدف هایی را دنبال می کنید.
چون آنچه دنبال می کنید برای طراحی مناسب ورزشهایی که باید انجام دهید بسیار اهمیت دارند.

شرایط عمومی

در حالت عادی همه می خواهد که چربی و اضافه وزن خود را به حداقل برسانند و عضله سازی هم داشته باشند. پس در این صورت احتیاج به برنامه ای دارید که هر دو برنامه ورزش های ه.ازی و قدرتی را نیز به شکل متعادل داشته باشد.
در همچین موردی شما باید ۳ الی ۴ روز برنامه برای ورزش های قدرتی داشته باشید و ۲ الی ۳ روز هم برای ورزش های وازی خود وقت بگذارید.

تمرینات هوازی

اگر شما قصد این را دارید که بیشتر بر روی ورزش های هوازی و قلبی و عروقی تمرکز کنید باید بر روی این دسته از ورزش ها مانند دو، دوچرخه سواری ، شنا و اسکی تمرکز کنید.
انجام بیش از اندازه ورزش های هوازی منجر به از دست دادن عضلات می شود. پس باید یک بخش کوچکی را هم به ورزشهای قدرتی اختصاص دهید. آ هم نه برای به دست آوردن عضلات بلکه برای افزایش استقامت آنها تا عضلات خود را از دست ندهید. تمریناتی که در آ با استفاده از وزن خود و تکرار بالای حرکات انجام می شود می تواند بسیار به شما کمک کند.
روش دیگری هم که می توانید به کار ببرید استفاده از تمرینات اینتروال یا بازه ای است که منجر به بالا رفتن استقامت بدن می شود.

تمرینات قدرتی

اگر به دنبال قدرتمند کردن ماهیچه های خود و افزایش حجم آها هستید باید اکثر وقت خود را در بین انواع وزنه ها و دستگاه ها بگذرانید. باز هم به خاطر داشته باشید که نوع تمرینات به اهداف شما بستگی دارد.
اگر هدفتان پرورش اندام است باید بر تمرینات مربوط به گروه های عضلانی تمرکز کنید. تمریناتی که مربوط به خطوط عضلانی قفسه سینه و پشت بازو را در یک روز، پشت و عضلات دوسر بازو در روز دیگر و عضلات شکم و پاها را به روز دیگر موکول کنید.
در هر صورت اگر به این برنامه و تمرینات کمی هم تمرینات هوازی اضافه شود خستگی عضلات و درد آنها را کاهش می دهد.

کدام یک از این روش ها وبرنامه ها برای کاهش وزن مناسب است؟

از آنجایی که هدف تمام افراد در درجه اول کاهش وزن است دانستن این موضوع که کدام نوع ازتمرینات آنها را به اهدافشان می رساند از اهمیت بالایی برخوردار است.
درست است که کالری سوزانده شده در تمرینات با وزنه بسیار کمتر از ورزش های هوازی است، با این حال بعد از اتمام ورزش و ترک وزنه ها بدنتان همچنان در حال چربی سوزی است.
وقتی شما پیاده روی می کنید، دوچرخه سواری می کنید و یا از الپتیکال استفاده می کنید ،بدن در طول این مدت سریعتر با آن کنار می آید و به آن عادت می کند. در صورتی که در تمرینات قدرتی نتیجه کاملا متفاوت است و بدن سخت تر به ریکاوری می رسد.

کدام تمرین را باید ابتدا انجام داد؛ هوازی یا قدرتی؟

این به ترجیح شما بستگی دارد. اگر قبل از تمرینات قدرتی خود برای گرم کردن خود تمرینات هوازی انجام دهید بسیار برایتان مفید خواهد بود. .یا می توانید تمرینات هوازی خود را در انتهای تمرینات بگنجانید تا یک سرد کردن خوب داشته باشید.