بدنسازی چیست؟

همیشه به خاطر داشته باشید که بدنسازی چیزی بیش از رسیدن به ماهیچه های عظیم و بزرگ و بدنهای روغن زده ای است که گاهی فکر می کنیم رو به ترکیدن است. بدنسازی یک هنر است که حاصل آن با ماه ها تلاش، راهنمایی صحیح و یک نگاه تخصصی کامل می شود.

هیچ راه میانبر یا رازی برای موفقیت وجود ندارد؛ مگر اینکه برخی متدهای تمرین هوشمندانه تر و بهتر از سایر روش های تمرین بدنسازی باشد. همه آنچه نیاز دارید نوشتن تمام اهداف برای شروع ورزش بدنسازی است. باید انتظارات واقع بینانه تری نسبت به آنچه که در کوتاه مدت یا بلند مدت می خواهید داشته باشید و با یک برنامه روشن و تعریف شده تمرینات بدنسازی خود را آغاز کنید.

بدنسازی استفاده هوشمندانه از تمرینات و ورزش های مقاومتی و قدرتی برای کنترل و توسعه عضلات یک فرد است. به معنای دیگر، بدنسازی راجع به استفاده از نیروی تولید شده توسط عضلات متحدالمرکز بدن ( یک نوع انقباض عضلات که در آن ماهیچه ها با تولید نیرو و انرژی کوتاه تر می شوند) یا انقباض گریز از مرکز (انقباض طولی ماهیچه که در جهت مخالف نیروی وارد شده، نیرویی بزرگتر از نیروی عضلات در حالت عادی تولید می کند) است.

به طور کلی بدنسازی مجموعه حرکاتی است که فرد از نظر آمادگی عضلانی، جسمانی، تنفسی و … بالا می برد و بیشتر رشته های ورزشی مختلف دارای سیستم بدنسازی تخصصی خودشان نیز هستند. نه صرفا ورزشی که منجر به قوی بودن و بزرگتر بودن شود.crossfitness bodybuilding

از منظر کارشناسان کراس فیتنس بدنسازی فرآیندی است که موجب یادگیری و رشد می شود.”

مخلص کلام اینکه بدنسازی بهترین ورزشی است که در آن با استفاده از ابزار هایی چون دستگاه های مختلف بدنسازی ، تمرینات ورزشی  و رژیم های غذایی به فیزیک بدن خود فرم و شکل می دهیم؛ و به طور کل با رشته فیتنس و اهداف آن متفاوت است و برای اینکه  ورزش مناسب با هدف خود را انتخاب کنید باید ابتدا تعریف هریک را بدانیم و از تفاوت های فیتنس و بدنسازی آگاه باشیم.

مزایای ورزش بدنسازی چیست؟

مهمترین سوالی که ممکن است راجع به بدنسازی مطرح شود ،این است که چه مزایایی برای ما در پی دارد! آیا صرفا ورزشی است که منجر به زیبایی و فرم دهی اندام می شود ویا اینکه از نظر جسمانی و روحی نیز سودمند است؟!

  1. از بزرگترین مزایای بدنسازی اینست که به طرز چشمگیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلبی (انسداد شراین)کمک می کند و بدنسازان نسبت به سایرین در کاهش و یا کنترل این بیماری و کلسترول و فشار خون بالا در موقعیت بهتری قرار دارند.
  2. بدنسازی در قوی نگه داشتن عضلات و انعطاف پذیری بدن مفید و سودمند است.
  3. تمرینات بدنسازی از بهترین راه ها برای افزایش مفید بودن و رضایت خاطر از لحاظ روحی است چون موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می شود.
  4. شرایط ویژه تمرینات قدرتی و بدنسازی مانع ابتلا به پوکی استخوان و ورم مفاصل مخصوصا در خانم ها می شود.
  5. افزایش اعتماد به نفس به علت داشتن یک تصویر مفید ذهنی از خود
  6. عدم ترس و روبرو شدن بدنساز با نوسانات خلقی و احساسات منفی
  7. بدنسازی موجب کاهش خستگی و تنش روانی و خواب بهتر می شود.

توجه داشته باشید که تمرینات هوازی به عنوان یک مکمل بدنسازی، می تواند باهم ارزشی بیش از آنچه تصور می کنید آشکار کند. اطلاع از بهترین زمان برای انجام تمرینات بدنسازی به همراه ورزش های هوازی  می تواند به درمان افسردگی به شکل طبیعی و ذهن گرایی مثبت نسبت به موانع و مشکلات زندگی کمک کند و قدرت و کنترل جسم، ذهن و زندگی را آسان می کند.